lauantai 27. tammikuuta 2018

Se lähtemisen vaikeus, motivaatiovinkkejä


”Väsyttää/nukuin huonosti/päätä särkee/jotain”, kuulostaako tutulta? Entäpä ”ei huvita/ei siitä ole hyötyä kuitenkaan” tai ”sataa vettä/lunta/räntää/pieniä kiviä/entisiä anoppeja”? Lisäksi salilla on kuitenkin kamala ruuhka ja ulkona liukasta, kävelet yhden askeleen eteenpäin ja liu'ut ainakin puolitoista taaksepäin.



Uskon, että monellekin, ellei jopa jokaiselle, salilla kävijälle tulee tuollainen olo ainakin joskus. Se on ihan normaalia ja yleensä myös ohimenevää, mikäli harrastuksestaan oikeasti tykkää. Mutta miten nämä olotilat voi selättää? Useimmitenhan vaikeaa on just se lähteminen, kun kotona on niin mukavaa ja peiton alla ihanan lämmintä... Itseni tuntien, voin sanoa että tykkään olla salilla, mutta en aina kauheasti tykkää lähteä sinne :D Niinpä keräsin muutamia lähtemistä motivoivia vinkkejä meille kaikille. 

53afa5f069d37962b101b4a0a7297b91
Aamusalille menijä: Jos annat itsellesi luvan jäädä nukkumaan kotiin tänään, lupaat sen erittäin helposti myös jatkossa. Lopeta siis heti, ellet ole oikeasti kipeä.

Oletko ikinä katunut sitä, että olet mennyt salille? No, kotiin jäämistä ainakin kadut.

Onko sinulla jokin tavoite, mihin treenaat? Painon pudotus, kiinteytys, lihasten kasvatus? Muista, että jokainen treenikerta, jonka jätät väliin, pitkittää sen tavoitteen saavuttamista :) 

Mistään et saa niin hyvää oloa kuin siitä, kun olet sinne salille kaikesta huolimatta raahautunut ja reippaasti treenannut, se jälkifiilis on upea! Senkin takia se kannattaa, vaikka kuinka vastustaisi. 

Saisitko salille jonkun kaverin, jonka kanssa kulkea? Voitte tsempata toinen toisianne, yksin on helpompi antaa periksi motivaation puutteelle kuin seurassa. 

Ja, tämä on ehkä hieman ilkeää, mutta voit aina ajatella olevasi ns. parempi kuin ne, jotka aloittavat suurella innolla tammikuussa uuden elämän, ja jatkavat sitä korkeintaan kuun loppuun asti. He eivät todella sitten halunneet sitä uutta elämää ja terveellisempää elämää, näytä itsellesi, että sinä haluat! :) 

Onko teillä jotain toimivia vinkkejä?

10 kommenttia:

  1. Minä olen käynyt salilla monta vuotta. Joten siitä on tullut tapa. Voihan ihminen tehdä uuden vuoden lupauksen, vaikka retkahtaakin. On se silti askel terveyteen.

    VastaaPoista
  2. Nykyään käyn kerran viikossa kuntokoriksessa, koska se on hauskaa. Lenkkeilen enemmän tai vähemmän, koska ulkoilma tekee hyvää. Vinkkejä ei ole monenlaisia tekosyitä liikunnasta luistamiseen olen vuosien aikana kyllä keksinyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuntokoris olis kyllä varmasti kivaa! Harmi ettei täällä varmaan sellasta ole, en ainakaan löytänyt.

      Poista
  3. Aloitin vuoden alusta uusi minä - projektini, siihen kuuluu myös kuntosali. Aloitin samalla uudessa työpaikassa joten paljon muutosta oli tiedossa. Varsinkin näin 3v taaperopojan äitinä voin sanoa että se on myös omaa aikaa joten sinne tulee lähdettyä enemmän kuin mielellään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oma aika on kyllä varmasti hyvä ja motivoiva syy! :)

      Poista
  4. Toimivia vinkkejä! Itseä motivoi eniten oman kehityksen huomaaminen - eihän sitä kehitystä tapahtuisi, jos ei mitään tekisi.

    https://heidi-karoliina-a.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin, ja se kun saa laittaa johonkin laitteeseen enemmän painoa :)

      Poista
  5. Juurikin näin! Ainut kunnon syy on oikea kipu tai flunssa! Näin kärjistettynä. Vinkkinä vaan se, että aikatauluttaa liikunnat samalla tavalla kalenteriin kuin vaikka työvuorot.

    hanna
    www.hannamariav.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kalentereita rakastavana ihmisenä mulla on salikäynneille ja muullekin liikunnalle ihan oma kalenteriosio traveler's notebookissa. Pitääkin joskus laittaa pieni esittely tuosta tänne :)

      Poista

Kiitos kun kommentoit!
Pysytäänhän kuitenkin asiallisella linjalla :)